لزوم توجه و نگه داری از بیمار معتاد

توجه و مراقبت از بیمار معتاد مسئله بسیار مهمی است .

کمک به یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند غالباً کاری دشوار و پیچیده خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است اوضاع آن گونه که شما فکر می کنید پیش نرود و به نظر شما برسد که نادیده گرفتن اوضاع راه حلی آسان تر باشد. اما با این حال اگر به نگه داری از بیمار معتاد توجه نشود می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای خود آن شخص معتاد یا کل خانواده به وجود آورد بنابراین توجه به این موضوع امری ضروری و انکار ناپذیر خواهد بود. برای کمک به بیمار معتاد باید به اندازه کافی وقت بگذارید. دلایل مختلفی وجود دارد که افراد به سوی مواد مخدر کشیده می شوند برای مثال حس کنجکاوی ، داشتن اوقات خوش ، بهبود عملکرد ورزشی ، کاهش دردهای عاطفی و … از جمله عواملی هستند که می تواند عامل معتاد شدن یک فرد باشد.

نکات نگه داری از معتادان

لزوم توجه و نگه داری از بیمار معتاد

 

مشکلاتی که در نگه داری از بیمار معتاد با آن ها مواجه خواهیم شد؟

در نگه داری از بیمار معتاد مشکلات اساسی وجود دارند که گریبان گیر می شود.

در ادامه برخی از مهم ترین این مشکلات را به صورت لیست وار بیان می کنیم.

  • ممکن است این گونه افراد موافقت نکنند که دارای مشکل هستند.
  • ممکن است دوست نداشته باشد از این وضعیت خلاص شود و برای این موضوع هم دلایل خاص خود را بیاورد.
  • ممکن است از عواقب کار ترس داشته باشد (مثلاً از دست دادن کار یا رفتن به زندان)
  • ممکن است احساس خجالت کند و نمی خواهد درباره اعتیاد خود با شما (یا هر کس دیگری) گفتگو کند.
  • ممکن است در مورد بحث درباره مسائل شخصی خود با یک متخصص مانند پزشک یا مشاور احساس ناخوشایندی داشته باشد.
  • ممکن است اعتیاد را به عنوان روشی برای جلوگیری از روبه رو شدن با مشکلات دیگر در نظر گرفته باشد.

در هر صورت  در هنگام مراقبت از بیمار معتاد اگر با هر کدام از مشکلات بالا رو به رو شدید باید بدانید که هیچ راه سریع و آسان برای کمک به فرد مبتلا به اعتیاد وجود ندارد. غلبه بر اعتیاد نیاز به اراده و پشتکار بسیار دارد. کاری که باید شما برای نگه داری از بیمار معتاد و در نهایت ترک اعتیاد وی انجام دهید این است که بدانید این کار کاری زمان بر است و در کوتاه مدت عملی نخواهد شد و باید در تمام مراحل ترک اعتیاد مراقب و پشتیبان او باشید.

نگه داری معتادان

 

نکاتی که در نگه داری از بیمار معتاد باید رعایت کنیم.

نگه داری از بیمار معتاد  که با مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند آسان نیست ، و هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتوانید این کار را انجام دهید.  با این حال ، در ادامه  چند پیشنهاد  در مورد چگونگی کمک به یک فرد معتاد و کمک به وی وجود دارد که می تواند مشکل گشا باشد.

برخی از نکات مهم در این زمینه می تواند به شرح زیر باشد:

اعتماد ایجاد کنید:

اگر فرد معتاد قبلاً به اعتماد شما خیانت کرده باشد ، بازیابی و حفظ آن می تواند سخت باشد. با این حال ، برقراری اعتماد  اولین گام مهم برای  مراقبت از بیمار معتاد به شمار می رود. برای این کار از  نادیده گرفتن ، انتقاد و جر و بحث با فرد معتاد پرهیز کنید.

از فریاد زدن بر سر فرد معتاد و سرزنش کردن بپرهیزید و سعی کنید اعتماد وی را جلب نمایید.

استرس خودتان را کنترل کنید:

در ارتباط بودن با شخصی که اعتیاد دارد و نگه داری از بیمار معتاد ، اغلب استرس زا است. مهم است که بپذیرید آنچه را که در حال انجامش هستید کاری دشوار است و نیاز به پشتیبانی دارید .

شما همچنین باید استراتژی های مدیریت استرس را برای خودتان تدوین کنید و به کنترل استرس خود بپردازید.

برقراری ارتباط:

برای این کار باید سعی کنید ارتباط درست با وی برقرار کنید به او بگویید که در مورد مشکلاتی که باعث شده است او به اعتیاد روی آورد چه احساسی دارید.

ارتباط صادقانه و دوستانه را معیار کار خود قرار دهید و از هرگونه تهدید و خیانت دوری کنید.

اجرای روند درمان:

روند درمان اعتیاد بسته به نوع درمانی که فرد دریافت می کند متفاوت است. در تمام مراحل روند درمان باید پشتیبان فرد معتاد باشید. باید بدانید که توجه به حریم خصوصی وی در هنگام  نگه داری از بیمار معتاد بسیار مهم است. همچنین  به حریم خصوصی آنها در درمان احترام بگذارید . اگر آنها نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند ، به آنها فشار نیاورید که به شما بگویند چه اتفاقی افتاده است. مراقبت از بیمار معتاد نیاز به حوصله، توجه، صداقت و پشتکار فراوان دارد. می توانید از دوستان یا خانواده در صورتی که خود آن فرد مشکلی نمی بیند در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.