سلامت روان، شکلی از سلامت از که کمتر به آن پرداخته می‌شود. در صورتی که جسم ما دچار بیماری یا مشکلی شود، به سرعت به دنبال معالجه آن خواهیم بود. اما فهمیدن به خطر افتادن سلامت روانی و پیگیری آن، دشوارتر است.

کمتر پیش می‌آید که افراد سلامت روانی از دست رفته خود را متوجه شوند. مگر آن که در شرایط خیلی سختی قرار گیرند. اما نکته مهم این است که سلامت روانی و بیماری روانی مسری هستند! در واقع ما در ارتباط با دیگران انتقال بیمار روانی یا سلامت روانی را خواهیم داشت. موضوعی که در این مقاله به طور مختصری به آن خواهیم پرداخت و امید است برای شما مفید واقع گردد.

 

بیماری روانی

اهمیت داشتن سلامت روانی

سلامت روانی از آن دسته مواردی است که در امور بسیاری اثرگذار است. به طوری که در هر بعدی از زندگی می‌تواند تغییر و تحولات بسیاری را ایجاد کند. در این بین، داشتن سلامت روانی در افراد می‌تواند به دیگران نیز منتقل شود. همان‌طور که بیماری‌های افراد می‌تواند تحت عنوان بیماری روانی به دیگران سرایت کند.

این موضوع یکی از بارزترین مواردی است که سبب اهمیت روانی می‌شود. زمانی که تمام افراد یک جامعه بیمار باشند، این بیماری به طور مسری منتقل می‌شود.

بیماری‌های روانی با کوچکترین برخوردها و رفتارهای افراد بر دیگران اثر می‌گذارد. به شکلی که حتی ممکن است دیگران را نیز بیمار کند. از همین رو داشتن سلامت روان برای تک به تک افراد جامعه اهمیت می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه خوشحال و شاد باشیم؟

 

اهمیت داشتن سلامت روانی

 

راهکارهایی برای رسیدن به سلامت روانی بیشتر

برای آن که بتوانید در برابر انتقال بیماری‌ روانی مقاومت داشته باشید، نیاز به سلامت روانی بیشتری دارید.

هرچه این سلامت روانی افزایش یابد، تاثیر بیماری روانی دیگران بر شما کم و کمتر می‌شود. برای تجربه سلامت روانی بیشتر، بهترین راهکار استفاده از تراپیست، مشاور، روانشناس یا روانپزشک است.

هرچند بسیاری از خودیاری‌ها نیز می‌تواند شما را در رسیدن به سلامت روانی بیشتر کمک کند.

راهکارهایی چون مدیتیشن، کتاب خواندن، ورزش کردن، تنظیم ساعت خواب شبانه روزی، گفت‌وگو کردن و داشتن ارتباطات اجتماعی سالم و … از جمله مواردی هستند که به سلامت روانی شما کمک می‌کنند.

هرچند باید این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی این موارد در صورت تداوم می‌تواند اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اختلال روانی خودشیفتگی

 

انتقال بیماری روانی به طور ارثی

فرضیه‌ای که در این بین وجود دارد، انتقال بیماری روانی به شکل ارثی است.

بسیاری معتقدند که بیماری‌های روانی ممکن است به طور ارثی به نسل‌های بعدی منتقل شوند و به صورت بالقوه در افراد نسل بعد وجود داشته باشند. اما نکته بااهمیت در این بخش، به فعلیت درآمدن این موضوع است. بیماری‌های روانی ممکن است به شکل ارث و میراث بین نسل‌ها منتقل شوند اما در همه افراد نسل، به فعلیت درنمی‌آیند! در واقع نکته اینجا است که برای بالفعل شدن قدرت بیماری‌های روانی، نیاز به شرایط مشخصی است! شرایط مختلف محیطی می‌تواند در بروز بیماری‌های روانی اثرگذار باشد!

سخن پایانی

اگر به دنبال آن هستید تا زحمت انتقال بیماری روانی را به خود کم کنید، لازم است تا سلامت روانی بیشتری داشته باشید. داشتن سلامت روانی بیشتر، کمک می‌کند تا در برابر افراد بیمار و رفتارهای آن‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

مقاومتی که با ارائه راهکارهایی رسیدن به آن را مطرح ساختیم و درباره آن نکاتی را بیان کردیم.

 

صفحه اینستاگرام ناجی را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.