کووید 19 یک بیماری با گسترش در سطح جهانی و کشنده که از سال 2019 تا کنون همه کشورهای دنیا را درگیر کرده است. از زمان کشف ویروس کرونا تا به امروز اخبار بسیاری در مورد داروهای کرونا به گوش می‌رسد.

با این حال برخی از داروها زیر نظر سازمان بهداشت جهانی و به عنوان داروهای کاربردی در درمان کرونا معرفی شده‌اند که در این یادداشت با آنها آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ در مورد واکسن کرونا 

 

کووید19

کووید19

 

آشنایی با داروهای کرونا

به گفته بسیاری از پزشکان درمان کرونا بیش از هر دارویی نیازمند تقویت سیستم ایمنی بدن است.

درمان‌های دارویی خاص بیشتر در بیمارانی با شرایط حاد و بستری توصیه می‌شود.

  • مسکن ها و ویتامین ها
  • دگزامتازون
  • رمدسیویر و اکتمرا
  • فاویپیراویر
  • دارو های گیاهی

بیشتر بخوانید: روش های انتقال بیمار کرونایی به بیمارستان

 

مسکن‌ها و ویتامین‌ها

بنابراین در زمان شروع بیماری و ظهور علامت‌ها در افراد عادی عموما مصرف ویتامین‌هایی چون ویتامین C، D و زینک توصیه می‌شود. همچنین برای تسکین بدن درد و تب ناشی از کرونا نیز مصرف داروهای مسکن ضد التهابی مثل  پاراستامول، ناپروکسن و ایبوپروفن توصیه شده است. باید توجه داشت که تب ناشی از کرونا یک تب ویروسی است و در درمان آن نباید از آسپرین استفاده شود.

دگزامتازون

استفاده از دگزامتازون در بیماران با افت سطح اکسیژن خون انجام می‌گیرد.

البته استفاده از این دارو باید به موقع و تنها با نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

 

رمدسیویر و اکتمرا

یکی از مشهورترین داروها در درمان کرونا داروی رمدسیویر است که اخبار ضد و نقیضی در مورد آن شنیده می‌شود. اکتمرا نیز در کنار رمدسیویر به عنوان یکی دیگر از دروهای موثر در درمان کرونا استفاده می‌شود. این داروها برای بیمارانی که با شرایط وخیم کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و بیماران پر خطر استفاده می‌شود و تجویز آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

رمدسیویر یکی از پر مصرف ترین داروهای مبارزه با کرونا در ایران است که علیرغم عوارض کبدی و کلیوی که در برخی از بیماران دارد همچنان درمان اصلی بیماری کرونا در بیماران بد حال محسوب می‌شود. این دارو یک داروی نسبتا جدید و ضد ویروس است که از خانواده آنالوگ های نوکلئوزید محسوب می‌شود.

 

رمدسیور

رمدسیور

فاویپیراویر

یکی دیگر از داروهایی که در ایران برای درمان کرونا به وفور از آن استفاده می‌شود داروی فاویپیراویر است که علیرغم تأکید بر بی اثر بودن آن در درمان قطعی کرونا، همچنان پزشکان در مراحل اولیه بیماری در افراد پر خطر این دارو را تجویز می کنند. این دارو نخستین بار در مرکز بیماری کرونا، یعنی شهر ووهان چین برای درمان کرونا استفاده شد و سپس برای استفاده اضطراری در ایتالیا و هند نیز تأیید شد. به صورت رسمی تجویز این دارو در پروتکل‌های ایران حذف شده است اما برخی از پزشکان همچنان این دارو را در درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تریپانوفوبیا و واکسن کرونا: غلبه بر ترس از سوزن

 

داروهای گیاهی درمان کرونا

طب سنتی نیز با معرفی ترکیبات درمانی در درمان کرونا نسخه‌هایی برای درمان بیماران کرونایی تجویز کرده است که بسیاری از آنها پایه و اساس علمی ندارند و استفاده از دمنوش ها یا سایر داروهای گیاهی بدون نظر پزشک متخصص به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اما برخی از داروهای گیاهی از جمله کووپارس موفق به دریافت تأییدیه وزارت بهداشت شده‌اند که استفاده  از آنها در کاهش عوارض علائم کرونا موثر به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.