بسیاری از بیماران اعصاب که در کلینیک اعصاب و روان بستری هستند دچار اختلال وسواس فکری‌اند. لازم به ذکر است که اختلال وسواس، به نوعی اختلال اضطرابی گفته می‌شود.

در این اختلال روانی، بیمار برخی از افکار و احساسات و یا تصاویر ناخواسته را تجربه می‌کند. این افکار و تصورات و احساسات به‌ صورت پی‌ در پی برای این بیماران اعصاب اتفاق می‌افتد. به طور معمول، این افراد باید کاری اجباری انجام دهند تا وسواس فکری‌شان برطرف شود.

در صورتی‌ که این کار اجباری را انجام ندهند دچار ناراحتی شدیدی خواهند شد. بنابراین وسواس فکری می‌تواند عملکرد فرد بیمار را مختل سازد. در این مقاله قصد داریم برخی از نشانه‌های بیماران اعصاب و مبتلا به وسواس فکری را بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: تعرفه انتقال بیمار اعصاب و روان به بیمارستان

 

نشانه های بیماری وسواس فکری

یکی از نشانه‌های اصلی در این بیماران اعصاب، وسواس فکری است. این وسواس‌ها را می‌توان نوعی آرزو و یا تصورهای پی‌ در پی دانست.

وسواس‌های فکری برای این دسته از بیماران به‌ صورت اجباری و یا ناخواسته به وجود می‌آیند. وجود این وسواس‌ها موجب بروز نگرانی و اضطراب در این بیماران می‌شود.

در بسیاری از موارد بیماران اعصاب سعی دارند این تصورات را نادیده بگیرند. سرکوب کردن این افکار، روش دیگر کنترل وسواس فکری است.

 

وسواس فکری

بروز برخی از رفتارهای تکراری

بیماران اعصاب کلینیک اعصاب و روان که دچار وسواس فکری هستند، برخی رفتارهای تکراری از خود نشان می‌دهند

در بسیاری از موارد، نوعی فعالیت ذهنی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

این رفتارها و یا اعمال ذهنی تکراری در واکنش دهی به وسواس فکری این افراد صورت می‌پذیرند.

چراکه وسواس این افراد، دارای برخی از قوانین است. این قوانین، فرد مبتلا به وسواس فکری را مجبور می‌کند تا رفتارها و واکنش‌هایی را از خود نشان دهد. برای نمونه ممکن است فرد مبتلا به این بیماری به‌ طور مکرر به فعالیت‌هایی از قبیل شستشو دست بزند.

شمارش اشیاء به‌ طور مکرر، از دیگر رفتارهایی است که در پاسخ به وسواس فکری در این افراد بروز می‌کند. چراکه این افراد باید به‌ طور مداوم چیزی را بررسی و چک کنند تا از تعداد آن اطمینان پیدا کنند. دو نشانه وسواس فکری و انجام فعالیت‌های تکراری رفتاری و یا ذهنی از نشانه‌های اصلی این بیماری است.

اجبار در انجام برخی از فعالیت‌ها در ساعات طولانی

در این بیماران، وسواس و اجبار در انجام برخی از فعالیت‌ها، در طول روز بیش‌ از یک ساعت دوام دارد. بنابراین ناراحتی بسیار زیادی برای این بیماران اعصاب به وجود می‌آورد. در بسیاری از موارد برخی از بیماران، افکار مربوط به آلودگی را تجربه می‌کنند.

برخی از بیماران مبتلا به وسواس فکری نیز تمایل شدیدی به برقراری نظم پیدا می‌کنند. اعتقادات دینی بسیار سخت‌گیرانه از دیگر نشانه‌های بیماران اعصاب و مبتلا به وسواس فکری است.

بیشتر بخوانید: رایج ترین بیماری های اعصاب و روان معتاد چیست؟

 

دوری از برخی افراد و مکان‌ها

دوری کردن از برخی از افراد و مکان‌ها یکی دیگر از نشانه‌های این بیماران اعصاب است. چرا که آن‌ها احساس می‌کنند این افراد و یا مکان‌ها نوعی اجبار و وسواس را به آن‌ها تحمیل می‌نمایند.

بروز برخی از باورهای غلط یکی دیگر از علائم بیماران اعصاب مبتلا به وسواس فکری است.

لازم به ذکر است که این نشانه‌ها در افراد و بیماران مختلف، شدت‌های متفاوتی دارند. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که شدت این نشانه‌ها به‌ مرور زمان دچار تغییراتی شود. در صورتی‌ که این اختلال روانی درمان نشود می‌تواند سالیان طولانی ادامه پیدا کند. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که فرد به برخی بیماری‌های روانی دیگر نیز دچار شود. برای نمونه، اختلال افسردگی را تجربه کند و یا دوقطبی شود.

غیر قابل‌ کنترل بودن افکار و احساسات

غیر قابل‌ کنترل بودن افکار و احساسات وسواس‌گونه، یکی دیگر از علائم این بیماری روانی به شمار می‌رود. بیماران اعصاب مبتلا به وسواس فکری می‌دانند که افکار آن‌ها غیرمنطقی است اما نمی‌توانند در برابر آن‌ها مقاومت کنند. از طرف دیگر آن‌ها قادر به رها کردن افکار و احساسات خود نیستند.

وسواس فکری در این بیماران، مغز آن‌ها را درگیر یک فکر خاص و سپس مجبور به رفتار خاص می‌کند. برای نمونه، این امکان وجود دارد که فرد مبتلا به این بیماری زمان زیادی را صرف بررسی اجاق گازه کند. چراکه می‌ترسد گاز، نشت کند و خانه آتش بگیرد.

برخی از این افراد دست‌های خود را به‌ طور مکرر شستشو می‌دهند. چرا که از وجود میکروب‌ها احساس ترس می‌کنند. انجام این امور تکراری و ناخواسته، زمان بسیار زیادی را از این افراد تلف می‌کند. به‌ طوری‌ که در انجام فعالیت‌های روزانه دچار اشکال می‌شوند. بنابراین یکی از نشانه‌های اصلی این بیماری، شدت و مدت‌ زمان درگیری با افکار وسواس‌گونه است.

بیشتر بخوانید: انتقال بیمار اعصاب و روان به بیمارستان

 

غیرمنطقی بودن افکار و تصورات

یکی دیگر از نشانه‌های بیماران اعصاب مبتلا به وسواس فکری، افکار غیرمنطقی آن‌ها است. وسواس فکری انواع مختلفی دارد. این وسواس، شامل مواردی از قبیل وسواس آلودگی و نجس و پاکی است. نگرانی از دست دادن کنترل و ترس از آسیب زدن به دیگران، یکی دیگر از این وسواس‌ها است. این بیماران اعصاب کلینیک اعصاب و روان، برخی از وسواس‌های مربوط به کمال‌ گرایی را نیز تجربه می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.