اختلالات روانی در میانسالان و سالمندان

اختلالات روانی در میانسالان و سالمندان می‌تواند خود را به اشکال غیر معمولی نشان داده و تشخیص آن از پیری یا یک بیماری جسمی‌‌دشوار است. معمولا آسیب شناسی‌های اصلی که با آن مواجه می‌شوند عبارتند از افسردگی، هذیان‌گویی، اضطراب، هیستری، سردرگمی‌‌و شیدایی که برخی از این موارد هستند. افسردگی دارای اشکال خاص با رویکرد درمانی طبقه بندی شده و ابعادی است.

 

تیم حرفه ای و آموزش دیده و مجرب برای پرستاری از سالمند در منزل با بهترین امکانات و کیفیت در ارائه خدمات پرستاری در منزل

 

هذیان حول تعصب سازماندهی می‌شود و مکانیسمی‌‌فعال برای مقابله با انزوا، افسردگی و اضطراب است. در واقع در مورد روان پریشی شبه اسکیزوفرنی صحبت می‌کنیم. اضطراب همچنین تظاهرات ویژه‌ای برای افراد مسن دارد و ارتباط نزدیکی با افسردگی داشته و در صورت عدم درمان، عواقب آن بسیار مخرب است. هیستری، نیز با سن و سطح فرهنگی ایجاد می‌شود بنابراین ما شاهد ظهور “شبه شناختی” در سالمندان مبتلا به این بیماری هستیم.  سردرگمی‌که در این سن بسیار رایج است، اغلب چند عاملی است، اما دلایل روانی اجتماعی مهم‌ترین عامل ایجاد آن است. شیدایی هم که اغلب ثانویه و به جای تظاهرات مختلط است.

 

اختلالات روان شایع در سالمندی | ناجی کو

 

نشانه‌های اختلالات روانی در میانسالان و سالمندان چگونه است؟

 

یک بیمار دارای اختلال روانی در واقع می‌تواند خود را در افراد مسن به شکل‌های غیر معمول نشان دهد و به دلیل تداخل‌های متعدد تشخیص آن از سالمندی یا بیماری جسمی‌دشوار است. علاوه بر این با توجه به رویکرد درمانی، این یک درمان جهانی با قوانین خاص در سطح روان دارویی است. در ادامه به بررسی برخی از نشانه‌های مختلف این اختلالات پرداخته‌ایم:

 

افسردگی؛ مهمترین اختلال روانی سالمندان

 

افسردگی شایع ترین آسیب روانی در سالمندان است. شیوع آن در به صورت عمومی‌میان سالمندان بالا است، در کنار تظاهرات مشخصه نسبتاً یکسان با آنچه در بزرگسالان مشاهده می‌شود، اشکال خاص تری وجود دارد که در آنها یک نشانه خاص در مرکز توجه قرار می‌گیرد، به عنوان مثال چیزی شبه جنون می‌تواند نشانه آن باشد. در یک فرد مسن افسرده علائم هذیانی با مضمون آزار و اذیت و تعصب غالب خواهد بود. همچنین می‌توانیم با یک سالمند افسرده روبرو شویم که دچار خصومت شده است و نباید او را با اختلال شخصیت اشتباه گرفت.

بیشتر بخوانید: 10 جمله که نباید به فرد افسرده گفته شود

این بیماری منجر به خلق و خوی غمگین یا از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت‌هایی می‌شود که سالمند از آنها لذت می‌برد. علائم آن شکایت و درد جسمانی، تغییر در خلق و خو و رفتار است. بیش از دو سوم علائم افسردگی در افراد 65 سال و بالاتر درمان نشدنی است و برای انتقال بیمار اعصاب و روان افسرده به مراکز درمانی مشکلاتی ایجاد می‌شود که می‌توان با تیم حرفه‌ای انتقال آن را حل کرد.

 

بیماری روان در میانسالی | ناجی کو

 

هذیان‌گویی؛ روان پریشی شبه اسکیزوفرنی در میانسالان

 

هذیان در میان‌سالان و سالمندان همچنان یک بحث بالینی جالب است. در این چارچوب تشخیصی، فقدان اختلال فکری، بی‌حرکتی هیجانی و گسستگی وجود دارد. این بیماری در سالمندان با انزوا، تنهایی، تجرد، و در نتیجه بی تفاوتی اجتماعی به وجود می‌آید.

 

شروع اختلالات روانپریشی در سالمندان

 

در مواجهه با ظهور اختلالات روان پریشی در یک فرد مسن بدون سابقه، باید تشخیص‌هایی که داده می‌شود کاملا دقیق و بدون خطا باشد. این پدیده بیشتر در بین 40 تا 50 سا‌له‌ها رخ می‌دهد. بدون هیچ گونه علائم تجزیه ای و اغلب بدون آنوسوگنوزیا است. همچنین باید به اپیزود روان پریشی واکنشی حاد (EPAR) اشاره کنیم که ناشی از یک رویداد دشوار در زندگی است که منجر به تمایل به هذیان‌گویی یا نقص حسی می‌شود. در یک فرد مسن، سطح هوشیاری تغییر یافته و بهترین درمان برای او اطمینان بخشی است.

بیشتر بخوانید: لیست خدماتی که پرستار در منزل ارائه می کند؟

اضطراب در میانسالان و سالمندان

آسیب شناسی اضطرابی در سالمندان می‌تواند قدیمی‌‌یا در حال ظهور باشد. شیوع آن بین 3 تا 10 درصد از افراد بالای 65 سال تخمین زده می‌شود و پیامدهای آن افزایش مراقبت‌های بهداشتی، افزایش نیاز به همراه، افزایش وابستگی است.

بنابراین ویژگی‌های اضطراب موجود در سالمندان به صورت جسمی‌‌و بروز اختلال پانیک (یعنی عود کردن حملات اضطرابی) است. بروز اضطراب اغلب توسط یک عامل محرک (به ویژه ناامنی، پرخاشگری) مورد تحریک قرار می‌گیرد. در نتیجه اضطراب افراد مسن درمان نشده به سمت یک آسیب مانند افسردگی تکامل می‌یابد.

افزایش سن اغلب منجر به اضطراب در سالمندان می‌شود. این اختلال روانی همچنین می‌تواند به دلیل آسیب‌های خانوادگی یا یک مشکل جدی در سلامتی آنها باشد.

 

میانسالی و بیماری های شایع | ناجی کو

 

هیستری؛ بیماری روانی سالمندان

 

هیستری در افراد مسن نیز در طول زمان تکامل یافته است و در شرایط پیری که به‌عنوان یک بحران وجودی متشکل از انواع خسارات تجربه می‌شود، درمان آن ضروری است. در این بیماری شخصیتی که قبلاً وجود داشته است، می‌تواند کاملاً برای غلبه بر این دوره استفاده شود.

اختلال گیجی

 

آشفتگی ذهنی یک آسیب است که اغلب رویکردی چند وجهی دارد. شیوع آن در افراد مسن قابل توجه است، زیرا می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها رخ دهد و علل روانی-اجتماعی از مهم‌ترین دلایل آنها است.

 

شیدایی؛ بیماری شایع در میانسالان

 

حالت شیدایی را می‌توان اختلال دوقطبی سالمندان نامید که که این بیماری به پنج نوع تقسیم می‌شود؛ نوع I که مربوط به دوره‌های شیدایی همراه کم و بیش با افسردگی اساسی است. نوع II  افسردگی اساسی با دوره‌های هیپومانیک خود به خود است. نوع III دوره‌های افسردگی اساسی با هیپومانیا القایی است. نوع IV دوره‌های افسردگی اساسی با سابقه خانوادگی آشکار و نوع V با سیکلوتیمیا  همراه است.

عناصر گیج کننده و هذیانی و همچنین اختلالات شناختی نیز به راحتی در این بیماری مشاهده می‌شوند. در واقع حالت مختلط (اختلاط شیدایی و افسردگی) بیماری بسیار دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: وظایف پرستار در نگهداری از سالمند چیست؟

اختلالات بیماری‌های شناختی

 

آسیب شناسی‌های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر یا بیماری پارکینسون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را مورد حمله قرار داده است که اغلب در سنین سالمندان به عنوان اختلالی روانی شناخته می‌شود. برای این نوع بیماران بهترین رویکرد استخدام پرستار سالمند در منزل است زیرا می‌دانند چگونه امور این عزیزان را دنبال کنند.

 

 

بیماری شایع در میانسالی | ناجی کو

 

اختلال خواب

 

حدود یک سوم افراد مسن تحت تاثیر اختلالات خواب هستند. اختلالات خواب با مشکلات مختلف سلامت روان در سالمندان مرتبط است. به این ترتیب 50 تا 80 درصد سالمندان مبتلا به مشکلات روانی دارای اختلالات خواب هستند.

 

روش های کمک به یک سالمند یا میانسال مبتلا به بیماری روانی

 

برخی از افراد مسن برای مشکلات سلامت روان خود به درمان نیاز دارند، اما به دلیل شرمساری یا فکر کردن که مشکلاتشان بخشی از روند طبیعی پیری است، به دنبال کمک نمی‌روند. در حالی که تجربه نقص حافظه برای سالمندان طبیعی است، زمانی که عزیزان سالخورده شما تغییرات رفتاری و خلقی قابل توجهی را نشان می‌دهد، توصیه می‌شود به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اما گاهی اوقات فرد مسن از شنیدن مشکلات روانی خود خودداری می‌کند. اگر فرد مسن شما اختلال خود را انکار می‌کند، ممکن است به جای اشاره به یک اختلال خاص، روی علائم او تمرکز کنید. در این شرایط متقاعد کردن او برای گرفتن یک قرار ملاقات با پزشک‌اش آسان‌تر خواهد بود. مراقبت از یک فرد مسن با مشکلات سلامت روان می‌تواند برای مراقبان خانواده بسیار سخت باشد. شما همچنین باید به سلامت خود فکر کنید و به دنبال پرستار سالمند حرفه‌ای هم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.