راهکارهای کاربردی برای کنترل خشم 

آیا هنگام رانندگی زیاد عصبانی می شوید؟ زمانی که فرزندتان نافرمانی می کند فشار خونتان بالا می رود؟ احساس خشم یک احساس طبیعی و نرمال است. اما کنترل خشم و کنار آمدن با آن یک مسئله مهم است.

خشم یک احساس عادی است و هیچ ایرادی در احساس عصبانیت وجود ندارد.

آنچه مهم است این است که چگونه خودمان را در هنگام عصبانیت کنترل کنیم؟

با توجه به مطلب بالا می توان گفت، خشم یک احساس طبیعی و سالم است. با این حال، می تواند خارج از تناسب با محرک آن ایجاد شود. در این موارد، احساس می تواند مانع تصمیم گیری درست فرد شود، به روابط آسیب برساند و در غیر این صورت باعث آسیب های جبران ناپذیر شود.

خشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، گاهی اوفات خشم پاسخی رایج به تجارب ناامیدکننده یا تهدیدکننده است.

 همچنین می تواند پاسخی ثانویه به غم، تنهایی یا ترس باشد. در برخی موارد، ممکن است به نظر برسد که این احساسات از جایی نشأت می‌گیرد.

احساس عصبانیت اغلب و تا حد زیادی می تواند بر روابط و رفاه روانی و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

سرکوب و ذخیره خشم نیز می تواند تأثیر مخرب و پایداری داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم تعدادی راه برای کنترل خشم به شما آموزش دهیم.

 

اورژانس ناجی متخصص در انتقال بیماران اعصاب و روان به بیمارستان در کوتاهترین زمان و بهترین امکانات

 

انتقال بیمار اعصاب و وران به بیمارستان | ناجی کو

قبل از حرف زدن فکر کنید.

صحبت کردن در زمان عصبانیت می تواند پشیمانی زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. قبل از گفتن هر چیزی روی آن وقت بگذارید و افکار خود را جمع کنید. همچنین اجازه دهید دیگران نیز این فرصت را داشته باشند.

زمانی که آرام شدید خشم خود را بروز دهید.

به محض اینکه احساس کردید می توانید راحت فکر کنید. ناراحتی خود را بدون تقابل بیان کنید. نگرانی و نیاز های خود را بدون صدمه زدن به دیگران و تلاش برای کنترل آن ها به روشنی و مستقیم بیان کنید.

کمی ورزش کنید.

فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس کمک کند و در نتیجه از خشم شما تا حد زیادی کاسته می شود. اگر احساس می کنید عصبانیت شما در حال تشدید است به پیاده روی سریع بروید یا بدوید یا می توانید مدتی را برای انجام سایر فعالیت های جسمانی لذت بخش بپردازید.

به بیرون بروید.

بیرون رفتن و گردش فقط برای کودکان واجب نیست. در ساعاتی از روز به خود استراحت کوتاهی بدهید. به بیرون بروید برای پیاده روی این چند دقیقه به شما در تصمیم گیری هنگام عصبانیت و کنترل خشم کمک می کند.

 

رفتن در طبیعت

 

راه حل های ممکن را شناسایی کنید.

به جای تمرکز بر روی آن چه که شما را خشمگین کرده است به روی راه حل های ممکن تمرکز کنید. برای مثال آیا از اتاق آشفته فرزندتان به تنگ آمده اید؟ آیا شریک زندگی شما هر شب دیر میاید؟ برنامه ریزی بکنید و به دنبال راه حلی بگردید به خود یاد آوری کنید که عصبانیت هیچ چیزی را برطرف نمیکند و فقط ممکن است مشکلات را حادتر کند.

همیشه سعی کنید با صحبت مسائل را حل کنید.

در صحبت های خود بیشتر از کلمه مناستفاده کنید.

برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش که ممکن است فقط تنش را افزایش دهد از عبارت “من” برای توصیف مشکل استفاده کنید. به عنوان مثال بگویید: به جای گفتن اینکه شما هرگز کارهای خانه ر انجام نمی دهید بگویید من ناراحت هستم که شما میز را بدون کمک کردن به من ترک کردید.

 

بیشتر بخوانید: 6 عامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به افسردگی

 

کینه ای نباشید.

بخشش یک ابزار قدرتمند است. اگر اجازه دهید خشم و احساسات منفی دیگر احساسات مثبت شما را ببلعد ممکن است تلخی و بی عدالتی در شما به وجود بیاید. اما اگر بتوانید شخصی که موجب عصبانیت شما شده است را ببخشید ممکن است هم از شرایط درس بگیرید و هم روابط خود را در جهت مثبت پیش ببرید.

برای از بین بردن تنش شوخی کنید.

عصبانیت می تواند احساس تنش در محیط را افزایش دهد. از شوخ طبعی برای کمک در مواجهه با آنچه شما را عصبانی می کند کمک بگیرید. البته از تیکه انداختن و طعنه پرهیز کنید این می تواند به احساسات دیگران آسیب برساند و اوضاع را بدتر کند.

مهم ترین علائم خشم چیست؟

  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریعتر
  • احساس تنش در سراسر بدن
  • بی قراری، قدم زدن و ضربه زدن به پاها
  • عرق کردن و لرزیدن

مهم ترین تکنیک های کنترل خشم

مهم ترین تکنیک های کنترل خشم می تواند به شرح زیر باشد:

  • کشیدن نفس عمیق و آهسته
  • ذهن آگاهی و مدیتیشن
  • ورزش و انجام فعالیت بدنی
  • یافتن راه های جایگزین برای عصبانیت.
  • ایجاد حواس‌پرتی

در این مقاله سعی شد مهم ترین راه های کنترل خشم را به طور کامل شرح بدهیم.

از این رو اگر شما هم نمی توانید خشم خود را به موقع کنترل کنید، می توانید این مقاله را مطالعه کرده و بهترین راه های کنترل خشم را یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.