پارانوید و نکات مراقبت از بیمار اعصاب و روان

واژه پارانویا که از واژه‌های یونانی پارا و نوس نشأت می‌گیرد به معنای «کنار ذهن» است. فرد مبتلا به پارانوید مشکوک است و دائماً از سوی افراد ناشناس یا حتی اطرافیان خود احساس تهدید و آزار و اذیت می‌کند که در صورت حاد شدن این علائم نیاز است به کمک آمبولانس بیمار به مراکز درمانی روانپزشکی منتقل شود.

او موقعیت‌ها، کلمات، رفتارها را به روشی اشتباه تفسیر می‌کند. یک کلمه یا یک نگاه می‌تواند کافی باشد تا احساس آزار و اذیت را در او بیدار کند. این عملکرد زمانی که نسبتاً متوسط ​​باشد می‌تواند مورد توجه اطرافیانش قرار نگیرد. این اختلال ذهنی می‌تواند خود را به اشکال مختلفی نشان دهد.

آمبولانس ناجی انتقال بیماران اعصاب و روان توسط تیم مجرب و آموزش دیده در کوتاه ترین زمان و مجهز به بروزترین امکانات

انواع پارانوید و نحوه تشخیص آن

پارانویا یا روان پریشی پارانوید، بیماری مبتنی بر هذیان و آزار و اذیت است که بیمار کاملاً به آن پایبند است و اطرافیانش را دچار مشکل می‌کند. این بیماری دو نوع بروز می‌کند در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

روان پریشی پارانوید

سایکوز پارانوید یک بیماری روانی مزمن از گروه روان پریشی‌ها است. این بیماری برای بیمار همراه با احساس آزار و اذیت است که بیمار کاملاً به آن پایبند است و توانایی‌های فکری او را تغییر می‌دهد. فرد پارانوید برای استدلال آمادگی نداشته و به صحت تفسیرهای خود متقاعد شده است.

فرد پارانوید فکر می‌کند که تهدید همواره در کنار زندگی او جای داشته و بسیاری از علائم را به عنوان مدرک تفسیر می‌کند. این روان پریشی عموماً در شخصیت‌های پارانوید، در افراد میانسال مرد (بین 40 تا 60 سال) رخ می‌دهد. احتمال ابتلای مردان به این نوع اختلال دو برابر بیشتر است.

شخصیت پارانوید

از سوی دیگر، برخی از افراد دارای شخصیت پارانویدی هستند، یک ویژگی شخصیتی که باید از پارانویا متمایز شود، این است که هیچ توهمی‌در این افراد وجود ندارد. شخصیت پارانوید به‌عنوان « وضعیت بی‌اعتمادی مشکوک فراگیر نسبت به دیگران که مقاصدشان اشتباه تعبیر شده است» تعریف می‌شود. شخصیت‌های پارانوید حساسیت بیش از حد همراه با بی اعتمادی شدید به دیگران، قضاوت تحریف شده، عدم انتقاد از خود و اقتدارگرایی مشخص تعیین می‌شوند .

این شخصیت از اواخر نوجوانی رشد می‌کند و می‌تواند انعطاف‌پذیر بماند، برخی از رهبران تجاری یا سیاستمداران دارای شخصیت‌های پارانویدی هستند که آنها را قادر به دستیابی به موقعیت خود کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش انتقال بیماران اعصاب و روان

علائم و روش تشخیص پارانوید

انواع مختلفی از روان‌پریشی پارانوید وجود دارد. از سوی دیگر شخصیت پارانوئید را نباید با روان پریشی پارانوئید اشتباه گرفت که تشخیص باید توسط روانپزشک انجام شود.

روانپزشک در واقع باید پارانویا را از بسیاری از شرایط روانپزشکی که در آن هذیان‌هایی با سبک مشابه مشاهده می‌شود، به ویژه اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی، متمایز کند.

در ادامه معیارهایی برای تعریف شخصیت پارانوید وجود دارد که به طور دائم در شخصیت‌های پاتولوژیک، گاه در طول حملات حاد پارانویا، یا به میزان کمتر در افراد دارای تمایل پارانوید یافت می‌شود.

بی اعتمادی اغراق آمیز

یک فرد پارانوید متقاعد شده است که اطرافیانش به دنبال فریب دادن او، استثمار کردن، آسیب رساندن به او و دستکاری او هستند.

شک

او به دوستی، وفاداری، خیرخواهی اطرافیان، خانواده، دوستان یا همکاران خود شک دارد.

گرایش به پنهان کاری

فرد پارانوید ترس از واقعیت دارد و همواره در حال پنهان کاری است.

تفسیر منفی

یک حرف، یک آه، یک سکوت، یک عمل، یک رفتار پیش پا افتاده و… او همه چیز را منفی تفسیر می‌کنند. فرد پارانوید همه چیز را تفسیر می‌کند و معتقد است که در همه جا مضامین تحقیرآمیز، پرخاشگرانه و تهدیدآمیز می‌بیند.

کینه

این شخص با احساس (معمولاً به اشتباه) صدمه دیده، تحقیر، حتی توهین، کسی را که به نظر او نسبت به او پرخاشگر بوده، نمی‌بخشد.

پرخاشگری

این فرد که دائماً احساس تهدید، تحقیر، صدمه دیدن می‌کند، به راحتی با عصبانیت یا پرخاشگری واکنش نشان می‌دهد، واکنشی که اغلب برای اطرافیانش غیرقابل درک است.

سوء ظن

اطرافیان مظنون به فریب دادن و توطئه هستند. به عنوان مثال، همسر او اغلب مظنون به خیانت است.

بیشتر بخوانید: سه روش برای شناسایی افراد خودشیفته و جامعه ستیز

مشکلات روانی

فردی که از پارانویا رنج می‌برد، با متقاعد شدن مشکل دارد و همیشه حق با او است که به طور منطقی بر اساس فرضیات نادرست تصمیم می‌گیرد. غیرممکن است که او استدلال شما را درک کند، زیرا اگر سعی کنید این کار را انجام دهید، او فکر می‌کند که شما می‌خواهید او را مورد تهاجم قرار دهید.

علل پارانویا

مانند بسیاری از شرایط روانپزشکی، هیچ دلیل قطعی برای پارانویا وجود ندارد. روان پریشی پارانوید ناشی از اختلال دوپامین در مغز است و با داروهای ضد روان پریشی درمان می‌شود. عوامل محرک دقیق تا به امروز ناشناخته است.

البته مصرف برخی از مواد روانگردان می‌تواند باعث ظهور یک دوره پارانوید گذرا شود که نیاز است انتقال بیمار اعصاب و روان پارانویا به کمک کادری مجرب به مرکز نگهداری از این بیمار انجام شود.

علل شخصیت پارانوئید

شخصیت پارانوئید هم از خلق و خوی (یک استعداد ذاتی، ناشی از زمینه ژنتیکی و رشد مغز) و هم از الگوی اکتسابی دوران کودکی (از طریق آموزش و تجربیات اولیه) ناشی می‌شود.

در مورد شخصیت پارانوئید، این الگو بی اعتمادی وجود دارد که می‌گید: “هر غریبه یک دشمن بالقوه است، شما فقط می‌توانید روی خود حساب کنید یا چیزهایی را از من پنهان می‌کنید.”

بیشتر بخوانید: عادت های خطرناک که احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد

درمان پارانویا

درمان می‌تواند از لحظه‌ای که بیمار موافقت خود را برای درمان بپذیرد آغاز شود. اما برای آن باید بتواند وجود اختلالات خود را که با ماهیت این محبت ناسازگار به نظر می‌رسد، تشخیص دهد. بنابراین اگر بیمار آن را توطئه‌ای برای آسیب رساندن به خود نبیند، این واقعیت را به عنوان یک حمله احساس می‌کند.

در موارد حاد، به ویژه هنگامی‌که یک فرد مبتلا به این بیماری آزاردهنده می‌شود، بستری شدن در بیمارستان ضروری است. این می‌تواند تا حد بستری شدن اجباری در بیمارستان روانپزشکی پیش رود که نیاز است به کمک آمبولانس اعصاب و روان به بیمارستان روانپزشکی منتقل شود.

در صورت بروز بحران پارانویا چه باید کرد؟

یک دوره حاد روان پریشی پارانوید نشانه‌ای از بستری شدن اجباری در بیمارستان است که در صورت خطر باید از طریق آمبولانس اعصاب و روان حرفه‌ای انجام شود. بیمار در اورژانس‌های روان‌پزشکی اغلب توسط روان‌پزشک ارزیابی می‌شود و در صورت نیاز برای محافظت از بیمار و اطرافیانش فوراً در بیمارستان بستری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.