صفر تا صد ترک اعتیاد به شیشه

چقدر با علائم اعتیاد به شیشه آشنایی دارید؟ آیا شما نیز با چالش انتقال معتادین به کمپ های ترک اعتیاد مواجه هستید؟ به نظر شما استفاده از آمبولانس معتادین می تواند راهکاری مناسب برای این موضوع باشد؟ متاسفانه این روزها افراد بسیار زیادی را می توان در سطح جامعه مشاهده نمود که به دلایل مختلفی به مصرف شیشه اعتیاد دارند. اگر با علائم و نشانه های این اعتیاد آشنایی داشته باشید قطعا قادر خواهید بود تا شرایط بهتری را برای افرادی که به آن مبتلا هستند رقم بزنید.

شیشه یک ماده اعتیاد آور محرک است، به همین دلیل علائم مصرف آن در مقایسه با سایر مواد مخدر کمی متفاوت است. اکثر افراد معتاد به شیشه عوارضی مثل اضطراب، علائم پوستی و خرابی دندان را تجربه نمی‌کنند، بنابراین امکان شناخت و انتقال معتاد برای ترک بسیار کمتر می‌شود. ماده مخدر شیشه با نام علمی متامفتامین می‌تواند همه اعضای بدن را درگیر خود کند. مصرف این ماده مخدر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری دارد که روی سلامت جسم و روان شخص معتاد تأثیرگذار است.

انتقال معتاد به مراکز درمانی و کمپ های ترک اعتیاد بنا بر شرایط خاصی صورت می پذیرد که از مهم ترین آن شناخت نوع مواد مصرفی فرد است. در واقع شناخت نوع مواد مخدری که فرد به آن اعتیاد دارد یکی از لازمه های تجویز دارو و دیگر اقدامات برای ترک و بهبود فرد معتاد دارد.

بیشتر بخوانید: انتقال فرد معتاد شیشه ای به کمپ 

آشنایی کلی با مواد مخدر صنعتی

در سال های اخیر مواد مخدر متنوعی تولید و توزیع شده که در این میان شیشه یکی از پر مصرف ترین آن ها بوده است، اینکه مواد مخدر شیشه چیست و چه تاثیراتی بر روی افراد دارد یکی از اصول اولیه درمان و ترک می باشد. البته روش ترک در هر یک از مراکز با هم متفاوت است و معمولا افراد به دنبال این هستند که در زمان ترک مواد مخدر درد و حالت منگی کمتری را احساس کنند. آمبولانس ناجی به شما کمک می کند تا بتوانید در هر شرایطی برای انتقال معتاد به مراکز ترک اعتیاد اقدام نمایید.

متاسفانه براساس آمارهایی که تاکنون منتشر گردیده است افراد زیادی به این ماده مخدر خطرناک اعتیاد دارند و همین امر موجب شده است تا به اطرافیان خود آسیب های قابل توجه ای وارد سازند. استفاده از این ماده عوارضی خطرناکی برای انسان ها به همراه دارد به همین جهت نباید به سادگی از کنار مجموعه روش های ترک اعتیاد شیشه ( انتقال معتاد به کمپ ) عبور نمود.

با انتقال این افراد به کمپ های ترک اعتیاد می توان شرایط بهتری را هم برای فرد مبتلا و هم برای اطرافیان وی رقم زد. نکته ای که وجود دارد این است که افراد مبتلا در مقابل انتقال به این مراکز مقاومت می کنند و این امر به دلیل وابستگی هایی است که ماده مخدر شیشه به دنبال دارد.

مواد مخدر شیشه چیست؟

یکی از انواع مواد مخدر که سبب افزایش میزان تمرکز سلول های مغزی، هیجانات روحی و در نهایت شادی مفرط می شود، Dimethamphetamine hydrochloride یا همان شیشه است. این ماده در ابتدا عوارض زیادی را در پی ندارد اما به مرور زمان و افزایش میزان مصرف تاثیرات جبران ناپذیری روی تمامی بخش های بدن دارد.

معمولا مواد مخدر شیشه به روش های متفاوتی مصرف می شود که انتخاب آن به نوع اعتیاد فرد بستگی دارد. استنشاق یا روشی که از طریق بوییدن انجام می شود، عمومی ترین روش است. البته تزریق، خوردن و استفاده از ابزاری به نام پایپ نیز از دیگر روش های مصرفی این مواد مخدر است.

 

اعتیاد

 

علائم و نشانه های مصرف کننده شیشه

از آنجایی مه این مواد مخدر قدرت تمرکز را افزایش می دهد تا حد زیادی در خواب فرد معتاد اختلال ایجاد می نماید و از این رو در نتیجه بد خوابی های مداوم فرد دچار تحریک اعصاب و عدم کنترل بر رفتار خواهد شد.  البته خوابیدن های طولانی مدت از دیگر علائم مصرف شیشه به شمار می آید و همین امر باعث می شود که در زمان بیداری نیز حالت منگی داشته باشد.

یکی از مهم ترین مواردی که سبب شناسایی افرادی معتاد به مواد مخدر شیشه می شود، داشتن ضربان قلب بالا، گشاد شدن مردمک چشم و بافت بدنی ضعیف آن ها است چرا که بی اشتهایی یکی از مهم ترین عوامل شناخته شده که در نتیجه آن فرد معتاد لاغر و کم وزن است.

بیشتر بخوانید: تعرفه آمبولانس اعصاب و روان 1401

تغییرات عملکرد مغز با اعتیاد به شیشه

نکته ای که باید بدانید این است که علائم ابتلا به اعتیاد شیشه به طور معمول با ایجاد تغییراتی در عملکرد مغز انسان بروز می یابد به همین دلیل است که افراد مبتلا به آن هنگام انتقال با آمبولانس معتادین از خود واکنش های بدی نشان می دهند. در واقع می توان گفت که این نوع ماده اعتیاد آور می تواند بر روی سیستم ذهنی انسان اثرات منفی و قابل توجه ای داشته و به این طریق زمینه های ایجاد مجموعه اختلالات روانی و رفتاری را فراهم سازد.

اگر بخواهیم در قالب مثال این تغییرات را تشریح نماییم می توان به افزایش انرژی، احساس لذت، افزایش سطح هوشیاری و فعالیت انسان منجر گردد اما فراموش نکنید که تمام این ها کاذب بوده و فرد را به سمت مصرف مجدد ماده مخدر شیشه سوق داده و مانع از انتقال آن ها به آمبولانس معتادین می گردد.

همین موضوع است که موجب می شود تا انسان در ادامه از خود رفتارهای خطرناکی را نشان دهد. ممکن است بپرسید چرا؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که شیشه انسان را در شرایطی قرار می دهد که واقعیت و خیال را درک نخواهد نمود و زمانی که به چنین ماده ای وابستگی پیدا کنند با علائمی همچون اضطراب، بی قراری و افسردگی مواجه شده و در برابر ترک آن مقاومت به خرج می دهند.

به همین جهت توصیه داریم برای انتقال آن ها به مراکز کمپ خودسرانه عمل ننموده و حتما از آمبولانس معتادین کمک بگیرید.

نامنظم شدن ریتم قلبی انسان

از دیگر علائم اعتیاد به شیشه می توان نامنظم شدن ضربان یا ریتم قلبی انسان را نام برد که اثرات منفی بسیار زیادی به همراه دارد. افراد مبتلا به شیشه به دلیل هیجان بسیار زیادی که تجربه می کنند، ضربان قلبشان تشدید یافته و نمی توانند همانند گذشته باشند.

دلایل گرایش انسان ها به شیشه

در این راستا لازم است بدانید، افرادی که طی زندگی روزمره خود تنش های ذهنی بسیار زیادی را تجربه می کنند و یا اضطراب شدیدی دارند سعی می کنند تا با استفاده از راهکارهای غیر طبیعی چنین تنش هایی را از بین ببرند. حال از میان این افراد هستند کسانی که استفاده از ماده شیشه را انتخاب می کنند.

علائم مصرف شیشه

شیشه یک ماده مخدر روانگردان و بسیار اعتیاد آور است. به طوری که عوارض شیشه بر مغز بسیار سریع و پایدار بوده و همین مسئله است که باعث می‌شود شخص معتاد در فواصل زمانی کوتاه برای مصرف شیشه اقدام کند یا در مقابل انتقال معتاد به مراکز بازپروری و کمپ‌های ترک اعتیاد مقاومت کند. اعتیادآوری شیشه به اندازه‌ای بالا است که فرد حتی با مصرف یک بار شیشه ممکن است به مصرف کننده دائمی آن تبدیل شود.

مهمترین علائم مصرف شیشه در افراد به دلیل فعال شدن سیستم سمپاتیک مغزی ایجاد می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش ضربان قلب
  • گشادی مردمک
  • سرخی صورت
  • تعریق
  • لرزش
  • بی‌خوابی
  • کاهش اشتها
  • افزایش تمرکز
  • انرژی زیاد

گفتنی است علائم خوشایند مصرف شیشه (تمرکز بالا، انرژی زیاد) منحصر به دفعات اولیه مصرف است و در صورت تداوم مصرف و اعتیاد تغییر ماهیت ایجاد شده و شخص برای رسیدن به حالت عادی مجبور به مصرف این ماده مخدر است نه رسیدن به مرحله لذت.

مصرف این ماده مخدر باعث تشرح دوپامین در مغز می‌شود که این هورمون احساس رضایت و سرخوشی در فرد را در پی دارد. در صورت ترشح این هورمون فرد دارای اعتماد به نفس بالا و انرژی مضاعفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات انتقال معتادین با آمبولانس

 

شیشه

عوارض مصرف شیشه روی سلامتی

خب با توجه به توضیحات عنوان شده مصرف این مواد مخدر می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که از مهم ترین آن ها می توان به مشکلات پوستی مانند زخم های یک شکل، پوست چروک و افتاده و…. اشاره کرد.

علاوه بر این مصرف مواد مخدر شیشه تاثیرات مخربی روی سلول های مغزی دارد و می تواند سلول های دوپامین و سروتونین را تحت الشعاع قرار دهد. عدم کنترل بر روی رفتار، احساسات، تصمیم گیری و… از دیگر مشکلاتی است که افراد معتاد به آن دچار می شوند.

عوارض مصرف بلندمدت شیشه

مصرف شیشه در کوتاه مدت شامل اضطراب، گیجی، بی‌خوابی، نوسانات خلق و پرخاشگری می‌شود اما در بلندمدت عوارضی مثل اختلالات روانی شامل پارانویا، توهم دیداری و شنیداری و خیال می‌شود. همچنین مصرف شیشه می‌تواند باعث بروز علائمی چون کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، رفتارهای جنسی تهاجمی، ناباروری، کاهش تجربه لذت جنسی، کاهش تحریک جنسی و تاخیر در ارضای جنسی یا عدم ارضا شود.

علائم و عوارض شیشه در مردان و زنان یکسان است و احتمال اعتیاد آن نیز در این دو گروه به یک اندازه است. بنابراین آگاهی از شدت اعتیادآوری و تخریب شیشه می‌تواند عامل مهمی برای پیشگیری از اعتیاد به این ماده مخدر خطرناک باشد.

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی مهم ترین عوارض استفاده از ماده شیشه اشاره ای داشته باشیم. این عوارض شامل موارد زیر می شوند.

  • ایجاد تنگی نفس
  • تعریق های شبانه
  • گیجی و بیحالی بدن
  • تهوع و اسهال
  • کم خونی
  • افکار خودکشی
  • اختلال در روابط جنسی
  • کاهش اشتها
  • افزایش تعریق بدن
  • قرمزی چشم و گشاد شدن مردمک چشم‌ها
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • بدبینی و پارانوئید
  • بروز توهمات حسی
  • افزایش انرژی و تمایل فرد برای فعالیت بدون اینکه احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشد

انتقال معتاد برای ترک شیشه

فرد معتاد به شیشه در مقابل ترک مقاومت بسیاری نشان می‌دهد، از آنجایی که وابستگی به شیشه بیشتر یک وابستگی روانی و ذهنی است ترک این ماده مخدر به آسانی امکان پذیر نیست و شخص معتاد برای ترک اعتیاد باید به مراکز درمانی پزشکی منتقل شود.

مصرف این ماده مخدر باعث از بین رفتن احساسات و  عواطف فردی می‌شود و همچنین باعث آسیب‌های دائمی به مغز است چرا که باعث از بین رفتن سلول‌های خاکستری مغز می‌شود که جایگزینی ندارد. بنابراین انتقال معتاد برای ترک اولین اقدامی است که بعد از مطمئن شدن اعتیاد شخص باید انجام گیرد. هرچه زودتر در مسیر درمان قرار گرفتن شخص معتاد کمک می‌کند تا عوارض کمتری گریبانگیر شخص معتاد و خانواده او باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مواد مخدر اسید یا LSD

ترک اعتیاد به شیشه و اهمیت آن

توجه داشته باشید زمانی می توان از شر چنین اعتیادی رهایی یافت که خود فرد و خانواده وی مصرف چنین ماده ای را آسیب رسان بدانند. به طور معمول افرادی که مبتلا به شیشه هستند از ترک آن خودداری می کنند اما نگران نباشید استفاده از آمبولانس معتادین برای انتقال آن ها به مراکز کمپ اعتیاد می تواند به شما کمک های قابل توجه ای نماید.

توجه داشته باشید افرادی که مبتلا به اعتیاد به شیشه می باشند به راحتی قادر نخواهند بود تا این ماده مخدر را کنار بگذارند بنابراین راه سختی را پیش رو دارند. زمانی که انسان بتواند این ماده مخدر را ترک کند قادر خواهد بود تا از زیر بار روانی و عوارض فیزیکی شیشه رهایی یابد و این موضوع خود به تنهایی می تواند اهمیت بسیار زیاد ترک شیشه را گویا باشد. روش های ترک اعتیاد شیشه ( انتقال معتاد به کمپ ) به دو صورت می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ترک اعتیاد به شیشه در منزل

برخی افراد در راستای استفاده از بهترین روش های ترک اعتیاد شیشه ( انتقال معتاد به کمپ ) سهل انگاری نموده و تصمیم می گیرند تا افراد مبتلا به این نوع اعتیاد را در منزل درمان کنند. فراموش نکنید که این ماده خطرات بسیار زیادی دارد و ترک آن در منزل نیز می تواند شرایط بسیار بدی را برای شما رقم بزند، بنابراین توصیه داریم حتما برای ترک اعتیاد به شیشه کمپ های ترک اعتیاد را انتخاب کنید.

ترک اعتیاد به شیشه در کمپ های ترک اعتیاد

یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد شیشه ( انتقال معتاد به کمپ )، انتقال دادن این افراد به مراکزی است که با عنوان کمپ های ترک اعتیاد دارند فعالیت دارند. این مراکز با برگزاری مشاوره های فردی و یا گروهی می توانند به بیماران خود کمک کنند تا کاملا تخصصی و تحت نظر متخصصین روانپزشک مصرف شیشه را ترک کنند.

نتیجه گیری

انتقال معتاد به مراکز ترک اعتیاد همیشه با مشکلاتی همراه است مخصوصا اگر به مواد خاصی اعتیاد داشته باشند و تاثیرات مخربی روی اعصاب داشته باشند. به همین دلیل برای انتقال معتاد به این مراکز می توانید از تیم حرفه ای کمک بگیرید، آمبولانس ناجی یکی از بهترین ارائه دهنده های این خدمات است.

در اینستاگرام ناجی باما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.